CrossRoad

lørdag den 20. november 2010

Jule Mysterie BOW 12 - dobbelt lukkekant.

Da jeg idag kastede mig over påsyningen af min lukkekant, blev det hurtigt klart for mig, at jeg havde lavet en lille regnefejl... men heldigvis til den gode side, så ingen problemer der.

Jeg har i ugens løb quiltet min dug hele vejen rundt i stjernen - i julestoffet. Jeg har planer om at quilte lidt mere, men vil vente og se hvordan det hele tager sig ud med lukkekant på.

Når du har afpappet go presset din dug, skal der laves en sandwich af bagsidestof, mellemfoer (volumenvlies) og toppen. Lim eller ri lagene sammen. Jeg har valgt at lime (dejlig nemt), men rier altid langs kanten, så intet kan komme til at forskubbe sig undervejs.

Quilt som du ønsker... eller vent til efter lukkekanten er kommer på. Det er en temperamentssag. Hvis lagene er sat godt sammen, kan du på sådan en lille sag som denne, sagtens vente med quiltningen til senere.

I indlæget sidste fredag, viste jeg, hvordan jeg havde skåret kanterne til. Det har nu vist sig, at det er her min regnefejl/teknikfejl er, så frem med lineal og optegningspen igen!
Hvem der dog bare altid var 14 dage forud for sig selv... men det er jeg bare ikke!

Start med at markere punktet 1 cm neden for hver stjernespids.

Tegn en streg 2½ cm fra "bogstavslinjen". Stregerne vil mødes i spidserne - dette skæringspunkt skal bruges ved påsyning.

 De streger der nu er tegnet, skal fungere som "stofkant" når lukkekanten skal syes på. Det er altså stregen lukkekanten skal flugte og ikke kanten af dugen. Som det ses på billederne har jeg ikke skåret rent efter quiltning, hvilket faktisk er en fordel ved denne metode, da det giver noget at holde i undervejs.


Nu til lukkekanten:
Skær 3 strimler på 6,5 cm bredde x fuld stofbredde. Fold dem på langs og pres. De skal ikke øges sammen nu, men først under påsyningen!

Start med at sy lukkekanten på cirka midt på siden af en hjerteblok, sådan at du først kommer til et hjørne der vender udad. Sømrum 1 cm.

Mål fra din "kantstreg" og 1 cm ind på blokken. Sæt en nål i fra siden og sy frem mod hjørnet, men stop og hæft, når du er ud for nålen.

Fold strimlen op i en 45 graders vinkel.

Foldstrimlen ned, så den flugter med "kantstregen".

Sy fra hjørnet og ned langs kanten.

Nu kommer det indadvendte hjørne. Det er ikke svært, men kræver lidt fingersnilde.
Sæt en nål i lukkekantstrimlen 1 cm fra kanten (svarende til dit sømrum) og direkte ned i stjernespidsen. Det er punktet du skal ramme og stoppe ved, når du syr ind i hjørnet.


 Her ses hvordan jeg følger kanten og samtidig sigter efter knappenålen.

Når du rammer nålen, skal du stoppe med at sy, men lade nålen blive nede.
Drej dugen en lille smugle, sy et par sting og drej så resten af vejen, så trykfoden igen flugter med kantstrimlen (hvis den ikke har gjort det hele tiden). Sørg for at strimlen ligger fladt i den side der vender væk fra trykfoden. Dette gøres nemmest ved simpelthen at trække godt i strimlen og derefter straks fortsætte med at sy. Hvis strimlen ikke ligger fladt risikere du, at den folder under påsyningen.


Fortsæt resten af vejen rundt. Når der er 20 cm tilbage af den første strimmel, skal du beslutte, om der er før eller efter førstkommende hjørne, den næste strimmel skal øges på. Når jeg ikke gør det fra starten, er det simpelthen for at undgå, at få en sammensyning på/inde i et hjørne.

Når strimlen er syet på hele vejen rundt, er det nemt at bukke den pænt om mod bagsiden.
Så skal den blot syes på med små usynlige sting.


Jeg skal nok vise dugen, når kanten er syet på (i hånden), men nu er kl 01.10 og min seng kalder højt!

Maria

PS: Har du spørgsmål til denne metode, så skriv dem som en kommentar. Så kan jeg svare kollektivt - og alle kan få glæde af det.

1 kommentar:

  1. kære begge, hen hilsen fra mig! Jeg har fulgt jeres BOW på sidelinjen - har jo knapt tid til at sy egne projekter så det er udelukket, at jeg kan være med til noget som dette - men jeg må sige, at jeg synes det er en rigtig fin juledug. Der er forbløffende få kommentarer på jeres projekt - og dog ved jeg, at mange af mine kunder syr den (jeg har solgt meget tråd til den), så de manglende kommentarer betyder i allefald ikke, at det ikke er et populært projekt.
    Jeg vil gerne have lov til at rose jer begge for designet og de rigtig fine og illustrative sybeskrivelse med step-by-step billeder, som I lægger ud på jeres blog. Det hele serveres jo på et sølvfad for deltagerne. Godt gået!

    SvarSlet